خبرهای بروز

خبرهای بروز

برای همیشه آپدیت باشید
خبرهای بروز

خبرهای بروز

برای همیشه آپدیت باشید

بتلفیلد 4 و تفاوتی فاحش میان ورژن های PS4 و Xbox One (به همراه مقایسه ویدیویی)




3 روز پیش خبری عجیب منتشر شد مبنی بر اینکه Battlefield 4 در یکی از ورژن های پلی استیشن 4 و یا ایکس باکس وان بسیار بهتر از دیگری خواهد بود. پیاده نظام سونی و مایکروسافت این چند روز را مشغول واکاوی و بررسی موقعیت بودند تا شاید از شواهد ممکن بتوانند درکی از واقعه 29 اکتبر (روز انتشار ویدیوهای مقایسه) داشته باشند.


 
 
ویدیوها بالاخره منتشر شد و تیم Digital Foundry هم بالاخره بررسی موشکافانه خود را با 3 هزار گیگابایت ویدیویی که در اختیار داشت منتشر کرد. همانطور که بیان شده بود، میان دو ورژن ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 تفاوت فاحش بود.

پس از مقایسه های چند ماهه میان دو کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 از منظر سخت افزاری، حالا نوبت به نرم افزارها رسیده تا از فاز "از لحاظ تئوری کدام کنسول بهتر است" وارد فاز "کدام کنسول بازی X را بهتر اجرا می کند" شوند.

اعداد و ارقام می گویند پلی استیشن 4 روی کاغذ قریب به 50 درصد از ایکس باکس وان قدرت بیشتری دارد. اولین بازی تست شده با نام "بتلفیلد 4" هم این قدرت بیشتر را تصدیق می کند یا عکس آن به وقوع می پیوندد؟

با نارنجی همراه باشید تا بدانیم کدام کنسول نیامده بر دیگری برتری یافته.

تیم محققین Digital Foundry پس از مسافرت 3 روزه به استکهلم سوئد، خانه استودیو DICE، سازنده بازی بتلفیلد 4 و ثبت 3 ترابایت ویدیو حالا نتایج کارشان را منتشر کردند. اول از همه لازم است بدانید که ویدیوها دقیقا از روی Development Kit های خود استودیو ضبط شده اند و طبق گفته DICE ساخت بازی برای هر دو کنسول "تقریبا" به اتمام رسیده.

شکی نیست که در روزهای اول عرضه پچ های زیادی برای هر دو ورژن منتشر خواهد شد که پس از آن نیز با کنسول های منتشر شده در بازار دوباره این بازی تست می شود تا متوجه شویم که این تفاوت سر جای خود باقی می ماند یا خیر.

برای شروع لازم است به گالری تصاویر بازی سری زده شود که شامل 60 صحنه با جزئیات مختلف است که روی هر 3 ورژن PC، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان همزمان تصویر برداری شده اند (پی سی و دو کنسول، هر یک ۶۰ عکس، در مجموع ۱۸۰ عکس). در کنار تصاویر گرفته شده می توانید ویدیو گیم پلی را هم دانلود کنید و چشمان خودتان را قاضی کنید. ویدیو ها روی هر 3 پلتفرم در حالتی یکسان ضبط شده.

رزولوشن سیستم ضبط تصویر روی 1080p قفل شده و میزان Brightness (ویژگی مهمی که در این موضوع نقش به سزایی دارد) برای هر 3 روی 30 درصد قرار گرفته.

ویرایش های نسل هفتمی این بازی در حالت Sub 720p اجرا می شوند. جدا از وضوح پایین تر تصویر روی کنسول های PS3 و X360 به علت ضعف سخت افزاری پیشنهاد می شود اگر یک PC قدرتمند دارید، برای اجرای این بازی از PC خود استفاده کنید، با هر وضوح تصویری که برای تان امکان پذیر است.

ورژن Xbox One با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل اجرا می شود اما پلی استیشن 4 در این زمینه برگ برنده را دارد و وضوحی معادل ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل را ارائه می دهد. پلی استیشن 4 توانایی نمایش 56٪ پیکسل بیشتر نسبت به Xbox One را دارد.

علاوه بر این موضوع، در ورژن ایکس باکس وان به علت فقدان Anti Aliasing شاهد دندانه های تیز خواهیم بود که ضعف 56 درصدی هم در آن دخیل است. به همین دلیل در فواصل دورتر لبه های زاویه دار می بینیم که پیکسل های سطحی آن با نزدیک و دور شدن از منبع همانند منابع نوری کوچکی محو می شوند و یا دوباره پدید می آیند، یعنی همانند آنچه در برخی از بازی های بزرگ انتهایی نسل هفتم مانند Halo 4 و The Last o Us دیدیم.

در سوی دیگر، چنین اتفاقی روی ورژن پلی استیشن 4 چندان محسوس نیست اما در سطح عالی هم قرار ندارد و به راحتی می توان گفت یک PC با حداکثر تنظیمات از PS4 بسیار بهتر خواهد بود.

روشنایی تصویر در نسخه ایکس باکس وان حتی در حالت برابر 30 درصدی، بیشتر به نظر می رسد و همین موضوع سبب می شود تصاویر حاصل از ورژن ایکس باکس وان روشن تر باشند که به علت متغیر بودن این مولفه، نمی توان آن را معیاری برای مقایسه محسوب کرد. در سوی دیگر موشن بلور در قسمت مالتی پلیر ایکس باکس وان وجود ندارد.

به صورت خلاصه می توان گفت که:

• PlayStation 4، نسبت به ایکس باکس وان، به میزان 56 درصد در نمایش پیکسل ها قوی تر عمل می کند.

• رزولوشن ایکس باکس وان با ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 برابر است و نسبت به پلی استیشن 4 ضعیف تر است.

• PlayStation 4 از تکنولوژی Anti-Aliasing بهره می برد در حالی که ورژن Xbox One فاقد این ویژگی مهم است.

• ورژن Xbox One در بخش مالتی پلیر از Motion Blur بهره نمی برد در صورتی که پلی استیشن 4 چنین ویژگی برای بخش چند نفره را داراست.

• PlayStation 4 تکنیک فوق سنگین HBAO را اجرا می کند اما این ویژگی هم در ایکس باکس وان موجود نیست (در مقاله ای جداگانه به بررسی HBAO خواهیم پرداخت).
با توجه به گفته های بالا و تمام برتری های ورژن پلی استیشن ۴، باز هم این کنسول نرخ فریم بهتری نسبت به ورژن ایکس باکس وان دارد اما برتر از همه این ها، یک PC چند میلیون تومانی است.

ویژگی استفاده از فرمان صوتی در محل تست بازی در دسترس نبوده. به عبارتی دیگر، اصلا کینکتی وجود نداشته که بتوان این ویژگی را هم زیر ذره بین قرار داد. اما با توجه به قدرت سابق کینکت نسل اول و ویژگی های خارق العاده نسل دوم این دوربین، انتظار می رود که در زمینه فرامین صوتی، این دوربین ضعف خاصی را تجربه نکند. در زمینه استفاده از دوربین هم که بتلفیلد 4 اصلا چنین استفاده ای از ایکس باکس وان نمی کند. برای بررسی قوت کینکت نسل دوم باید منتظر بازی هایی چون Kinect Sports Rivals بود.

در نهایت، به سادگی می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر PS4 برنده اولین رقابت نرم افزاری بوده اما طبق صحبت های ارائه شده پس از این مقایسه گفته شده که ورژن ایکس باکس وان هنگام لانچ و یا بعد از آن و با استفاده از آپدیت‌های متمادی به مراتب بهتر از آنچه الان هست خواهد بود اما رزولوشن ها ثابت خواهد ماند. همکاری های استودیو DICE با مهندسین مایکروسافت قوت گرفته تا استفاده از سیستم فرا پردازشی کنسول ایکس باکس وان اندکی آسان تر شود.

در هنگام ثبت تصاویر به تاخیرهای میلی ثانیه ای هم باید توجه کرد و اگر در قسمتی از تصویر خرده سنگ هایی مشاهده می شود که در دیگری نیست مربوط به فقدان فیزیک در ورژن دیگر نیست و یا اگر در صحنه ای دیگر میزان تابندگی نور خورشید متفاوت به نظر می رسد (به غیر از روشنایی تصویر) علتی جز تفاوت های میلی ثانیه ای در هنگام ثبت تصاویر ندارد. با مشاهده ویدیو کاملا به این موضوع واقف خواهید شد.
از این لینک می توانید گالری تصاویر بزرگ بازی را مشاهده کنید و در زیر نیز مقایسه ویدیویی بازی در دو کنسول، به صورت اسلوموشن آمده. البته تفاوت ها به خاطر کاهش حجم ویدیو، برجسته به چشم نخواهد آمد.
با پشتیبانی: آی ویوید
دانلود ویدیو





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد