بر اساس تحقیق جدید انجام شده توسط موسسهCanalys سامسونگ با ۱۴ درصد از سهم بازار تولید کننده های چینی، مقام اول را داشته و لنوو با ۱۳ درصد (و تنها با یک درصد اختلاف) در رده دوم جای گرفته است.
بر این اساس منپانی Yulong، ZTE و Huawei با داشتن تقریبا ۱۰ درصد (هر کدام) در مقام های بعدی جای گرفته اند. اما اپل با افت نموداری به ۸ درصد در مقام ششم جای گرفته است.
گفتنی
است اپل با به تاخیر انداختن ورود آیفون ۵ به چین تا ماه دسامبر عملا به
سهم خود رد بازار همیشه رو به رشد چین ضربه زده است و می توان گفت دلیل
عمده افت عدم ارایه آیفون ۵ توسط اپل به بازار بوده است.(در بازار سیاه
آیفون ۷۱۳ دلار بفروش می رسد که رقمی بالاست)
بازار
موبایل و اسمارتفون چین بازاری صعودی بوده و هیچ گاه رو به نقصان نرفته
است و این درحالی است که مشتریان چینی ظاهرا منتظر اپل نمانده و خریدهای
خود را انجام داده اند.
از
سوی دیگر رقبایی مانند Yulong با عرضه محصولات مشابه با پایین ترین قیمت
ممکن (۱۰۰ تا ۱۶۰ پوند) سعی کرده اند مشتریان با درآمد پایین را به خود جذب
کنند. سازندگان بر اساس طعم مشتریان چینی موبایل و اسمارتفون می سازند و
نسل جدید البته با آیفون۵ نیز کار خواهند کرد منتها به دلیل گرانتر بودن،
ترجیح می دهند با اسمارتفون بومی کنار بیایند. به گفته کارشناسان در
موسسه Canalys اپل هر چند آی پد مینی خود را مرفی کرد اما پس زده شدن اپل
رد بازار بورس نشان خوبی برای آینده این کمپانی در بازار جهانی نیست.
گفتنی
است ۵۰ میلیون اسمارتفون در فصل مذکور در چین توزیع شده است و رشد لنوو
و ZTE و Huawei در بازار جهانی و فروش موفقیت آمیز آنها از جمله دلایل حضور
رقبای قدرتمند علیه اپل در چین شده است.
منبع