خبرهای بروز

خبرهای بروز

برای همیشه آپدیت باشید
خبرهای بروز

خبرهای بروز

برای همیشه آپدیت باشید

الفبای تکنولوژی ماشین: داستان علائم اختصاری - بخش اول



ماشینی که در عکس بالا می بینید یک FWD PHEV با DOHC ICE است که در رده 98BHP و 87MPGe دسته بندی می شود.

ممکن است برخی از شما دقیقا متوجه شده باشید که منظور این جمله و عبارات مشابهی که در وب می بینید چیست، اما بسیاری از ما نیازمند ترجمه این عبارت از زبان آدم فضایی ها به زبان انسانی هستیم، تا بدانیم که این چه ماشینی است و از چه امکاناتی بهره می برد. خب پس با ما در راهنمای عبارات و اصطلاحات تکنولوژی اتومبیل های نارنجی همراه باشید.

در ادامه مطلب به توضیح این عبارات، دلیل استفاده و معانی آنها خواهیم پرداخت و برخی از مهم ترین علائم اختصاری را که امروزه در صنعت خودرو به کار می رود، معرفی می کنیم.

 

ICE: Internal combustion engine - موتور احتراق داخلی یا درون سوز

هوا با سوخت (معمولا بنزین یا گازوئیل) از یک مسیر وارد می شوند و گازهای داغ خروجی از انتهای دیگر خارج می گردند. جایی در این مسیر انفجار سوخت کنترل شده و انرژی مکانیکی لازم برای به حرکت درآوردن اغلب ماشین هایی که امروزه در جاده ها می بینید، تامین می شود. این مورد را موتور درون سوز می نامند، زیرا ترکیب و انفجار سوخت و اکسیژن درون موتور صورت می گیرد.

 

EV: Electric vehicle - ماشین الکتریکی
HEV: hybrid electric vehicle -
ماشین الکتریکی هیبریدی
PHEV: plug-in hybrid electric vehicle -
ماشین الکتریکی هیبریدی قابل شارژ
RE-EV: range extended electric vehicle -
ماشین الکتریکی برد بالا

ماشین های کاملا الکتریکی یا EV از موتورهای الکتریکی برای به حرکت درآوردن ماشین بدون تولید هیچ گونه گاز و آلاینده محیط زیستی استفاده می کنند. این موتورهای الکتریکی انرژی خود را از باتری ها و یا پیل های سوختی تامین می کنند. در ماشین های الکتریکی هیبریدی یا HEV از موتورهای الکتریکی به صورت همزمان با موتور درون سوز استفاده می شود تا با ذخیره انرژی موتور بنزینی هنگام توقف های کوتاه ماشین، صرفه اقتصادی سوخت را تا حد ممکن افزایش دهند. از این انرژی ذخیره شده و موتورهای الکتریکی در مواقع لزوم می توان به عنوان جایگزین موتور بنزینی برای حرکت ماشین استفاده کرد.

PHEV همان ماشین های الکتریکی هیبریدی هستند که علاوه بر دریافت انرژی از موتور بنزینی، می توانند به شبکه برق شهری و یا ایستگاه های شارژ ویژه اتومبیل متصل شده و همانند ماشین های الکتریکی استاندارد، مسافت های بیشتری را نسبت به ماشین های الکتریکی هیبریدی با موتور الکتریکی شان بپیمایند. و آخر از همه ماشین های الکتریکی برد بالا یا RE-EV ماشین های کاملا الکتریکی با یک موتور بنزینی کوچک هستند که برای افزایش برد مسافتی، به ماشین افزوده شده است. وقتی که باتری این ماشین خالی شود، موتور بنزینی روشن شده و الکتریسیته لازم برای شارژ باتری و ادامه مسیر را در اختیار موتورهای الکتریکی ماشین قرار می دهد، اما برخلاف HEVها و PHEVها، موتور بنزینی این اتومبیل قادر نیست به طور مستقیم چرخ ها را به حرکت درآورد و تنها نقش یک موتور برق نسبتا معمولی را بازی می کند.

 

FWD: Front-wheel drive - گرداننده چرخ جلو (مشهور به دیفرانسیل جلو)

وقتی که نیروی گشتاور موتور برای به حرکت در آوردن چرخ های متصل به محور جلوی اتومبیل مورد استفاده قرار گیرد، ماشین را FWD می نامند. ماشین های FWD در شرایط لیز و لغزنده ایستایی و ثبات بیشتری دارند، زیرا مجموعه موتور و ابزارهای انتقال نیرو (که سنگین ترین بخش ماشین هستند) در بالای چرخ های جلو قرار گرفته اند و با وزن شان آنها را به سمت زمین فشار می دهند. این ماشین ها همچنین در برابر سر خوردن های ناگهانی با شتاب کمتر و به صورت تدریجی عکس العمل نشان می دهند، که مورد علاقه بسیاری از رانندگان است. زیرا حرکات ماشین را قابل پیش بینی ساخته و به راننده فرصت اصلاح مسیر و حرکت ماشین را می دهد.

 

RWD: Rear-wheel drive - گرداننده چرخ عقب (مشهور به دیفرانسیل عقب)

این ماشین قدرت گشتاور موتور را به محور چرخ های عقب منتقل می کند. که این کار اغلب توسط شفت حرکتی که ستون فقرات ماشین را تشکیل می دهد، انجام می شود. رانندگان نمایشی معمولا ماشین های RWD را ترجیح می دهند، زیرا این پیکر بندی خاص انتقال قدرت، وظایف هدایت ماشین و افزایش شتاب را بین محورهای جلو و عقب ماشین تقسیم می کند و قابلیت های جالبی را در اختیار راننده می گذارد. در دستان یک راننده حرفه ای، ماشین RWD می تواند خیلی سریعتر شتاب بگیرد و قابلیت توقف بسیار بهتری داشته باشد. به همین دلیل افرادی که به دنبال انجام حرکات نمایشی با اتومبیل هستند، اغلب از ماشین های RWD استفاده می کنند.

توضیحات بیشتر: اغلب ماشین هایی که این روزها تولید می شوند
FF یا موتور جلو، دیفرانسیل جلو (front engine, front-wheel drive) هستند. البته بسیاری از ماشین های کوپه اسپورت، سدان و اتومبیل های بزرگتر دارای پیکربندی FR یا موتور جلو، دیفرانسیل عقب (front engine, rear-wheel drive) هستند. بسیاری از ماشین های ورزشی چالاک و سریع هم از تنظیمات MR یا موتور وسط، دیفرانسیل عقب (mid-engine, rear-wheel drive) بهره می برند. اما پورشه 911 سری still champions دارای طراحی RR یا موتور عقب، دیفرانسیل عقب (rear engine, rear-wheel drive) و R4 یا موتور عقب، قدرت چهار چرخ (rear engine, four-wheel drive) بهرمند است. هنوز هم هیچ ماشینی به تولید انبوه نرسیده است که از پیکربندی عجیب و غریب RF یا موتور عقب، دیفرانسیل جلو (rear engine, front-wheel drive) استفاده کند.

 

AWD: All-wheel drive - گرداننده تمام چرخ ها
4WD: four-wheel drive -
گرداننده چهار چرخ

سیستم های گرداننده تمام چرخ به دنبال به حداکثر رساندن کشش برای افزایش سرعت، با تقسیم نیروی موتور بر روی چهار چرخ اتومبیل است. اینکه تقسیم گشتاور چگونه انجام می گیرد و این نیرو چگونه به هر چرخ اختصاص می یابد، از مدلی تا مدل دیگر و از کارخانه ای تا کارخانه ای دیگر کاملا متغیر است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این تفاوت ها و تکنولوژی های مختلف می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

در قسمت بعدی به توضیح تعداد دیگری از اصطلاحات و علائم اختصاری مرتبط با اصول پایه شناخت تکنولوژی ماشین های امروزی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 


    منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد