ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
در قسمت قبلی مقایسه سرورهای Cloud به شرکت گوگل و سرویسهای متعدد این غول دیجیتال در دنیای Cloud پرداختیم در قسمت دوم به سراغ یکی دیگر از بزرگان این رده یعنی Apple با سرویس معروف iCloud رفتهایم. با ما در بررسی مشخصات و قابلیتهای این سرویس همراه شوید.
یکی از جملات ماندگار استیو جابز اندکی پیش از مرگ این اسطوره................
ماندگار در خلال آخرین کنفرانس WWDC این شرکت در سال گذشته در سانفرانسیسکو بیان شد جابز در این رویداد ضمن اشاره به تلاش همهجانبه مجموعه خود در تغییر کارکرد کلاسیک PC و Mac از انتقال مرکز زندگی دیجیتالی کاربران به Cloud سخن گفت؛ این مقدمه کوتاه سرانجام منجر به برپائی سرویس جذاب iCloud بر پایه تجارب سرویس MobileMe شد که پروسه انتقال فایل مابین کلیه دستگاههای Apple را بصورت کاملا اتوماتیک و خودکار انجام میدهد بعنوان مثال همزمان با دانلود یک تراک موسیقی از iTunes توسط آیفون، سرویس Cloud، این تراک را بصورت خودکار به Mac کاربر نیز انتقال خواهد داد و یا همزمان با گرفتن یک عکس توسط iPhone میتوان بلافاصله آن را در صفحهنمایش بزرگ iPad نیز در اختیار داشت. جابز در ادامه با اشاره به پروسه مشکل و وقتگیر آپدیت نگهداشتن اطلاعات مختلف در دستگاههای متفاوت کاربران از انجام اتوماتیک این عمل در سرورهای Cloud خبر میدهد جائیکه حتی نیازی به کوچکترین دخالت کاربران نیز نبوده و عملیات انتقال فایل مابین دستگاههای مختلف بصورت کاملا ساده و بی دردسر انجام میشود. این سرویس البته همچون تقریبا تمامی دیگر محصولات اپل از خاصیت انحصاری و بسته این شرکت تبعیت میکند بطوریکه نه تنها خبری از پشتیبانی این سرویس در سیستمعاملهای دیگر مثل اندروید وجود ندارد بلکه حتی نسخههای پائینتر سیستمعامل iOS مثل نسخه 4 و یا Mac های مجهز به نسخه Snow Leopard نیز بطور کامل از تمامی امکانات iCloud بهرهمند نمیشوند محدود کردن و اجبار کاربران به دخالت iTunes در حین استفاده از این سرویس از دیگر نکات نچندان دلچسب در رابطه با iCloud است.
نکات انحصاری منفی iCloud به موارد گفته شده در بالا نیز محدود نمیشود یکی دیگر از محدودیتهای این سرویس عدم امکان آپلود هرگونه فایل یا پرونده متفرقه به درون آن است؛ این سرویس تنها پذیرنده فایلهای تولید شده توسط اپلیکیشنهای مورد پشتیبانی توسط iCloud بوده و تلاش برای انتقال هرگونه فایل دیگری به این سرورها برخلاف سرویسهای رایگان برجستهای همچون Dropbox یا SugarSync بینتیجه خواهد بود. مشکل دیگر iCloud عدم دسترسی به این سرویس از طریق شیوه معمول مرورگر اینترنتیست جائیکه تقریبا برخلاف تمامی دیگر سرویسهای مشابه با لاگین در سایت iCloud.com محلی برای دسترسی به فایلهای آپلود شده در نظر گرفته نشده و تنها از این طریق میتوان به سرویس Mail، کنتاکت و تقویم دسترسی داشت.
البته موارد گفته شده در این رده برای کاربران همیشگی آیفون نه تنها نشانی از ضعف سرویسهای Apple به شمار نمیرود بلکه کاملا بعکس نمادی از سرویسهائی انحصاری برای این کاربران محسوب میشود و مخصوصا برای کاربران استفاده کننده از آخرین گجتهای این شرکت مجهز به نسخههای iOS 5.0 مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد. از جمله این سرویسها باید به Photostream در خارج کردن 1000 عکس آخر حاضر در گجتهای اپل و ذخیره آنها بروی سرور iCloud برای دسترسی و دانلود بلافاصله آنها بروی دیگر دستگاههای منطبق به محض روشن کردن آنها اشاره کرد. امکان جالب دیگر این سرویس قابلیت pauseکردن یک بازی در یک گجت اپلی (مثل iPad) و سپس ادامه دادن آن در گجت دیگر (مثل iPhone) است. حافظه در نظر گرفته شده یرای سرویس iCloud اپل برای ذخیره اطلاعات مختلفی همچون backup دادهها برابر با 5 گیگابایت است این مقدار با اینکه در نگاه اول نسبت به دیگر سرویسهای حتی رایگان در این زمینه اندک به نظر میرسد اما توجه به این نکته که هیچیک از موارد خریداری شده از iTunes شامل اپلیکیشنها، موزیک و کتاب و همچنین تصاویر آپلود شده از طریق سرویس Photostream جزء این حافظه محسوب نمیشوند، این 5 گیگابایت را بیشتر از آنچه در نگاه اول به نظر میرسد جلوه میدهد.
در این میان برخی از امکانات iCloud در حال حاضر تنها در آمریکا در دسترس قرار داشته و سایر کاربران همچنان به انتظار فعال شدن این سرویسهای جذاب در کشورهای دیگر هستند از جمله این موارد باید به iTunes in Cloud و سرویس iTunes Match اشاره کرد. در سرویس iTunes in Cloud قابلیت دانلود دوباره برنامههای پیش از این خریداری شده بدون هزینه مجدد در دستگاههای جدید فراهم آمده است، به بیان دیگر تمامی اپلیکیشنهای خریداری شده کاربر در تمامی دیگر ابزارهای اپلی وی بدون پرداخت دوباره هزینه در اختیار قرار دارند.
سرویس iTunes Match یکی دیگر از موارد بسیار جذاب iCloud برای کاربران آمریکائیست در این سرویس کل library موسیقی iTunes کاربران مورد بررسی قرار گرفته و تمامی آهنگهائی که از جائی غیر از iTunes به لیست افزوده شدهاند (همچون تراکهای موسیقی rip شده توسط خود کاربر) با نسخه بسیار با کیفیت 256kbps با فرمت DRM-free AAC جایگزین میشوند که این تراکها پس از این قابلیت دانلود یا استریم مستقیم به گجتهای دارای iOS 5 را خواهند داشت. سرویس iTunes Match برخلاف نمونههای مشابه همچون Google Music سرویس رایگانی نیست و برای استفاده از آن هزینهای در حدود 25 دلار بصورت سالیانه از کاربران دریافت خواهد شد. البته به ازای دریافت این مبلغ، iTunes Match از برتریهای مشهودی نیز نسبت به نسخههای رایگان برخوردار است که از آن جمله میتوان به سرعت بسیار بالای تهیه بکآپ (چند ساعت در مقابل چندین روز در سرویسهای دیگر) و امکان آپلود دستی هر موسیقی دیگر خارج از لیست 20 میلیون آهنگ حاضر در iTunes اشاره کرد. نکته جالب دیگر در مورد سرویس iTunes Match کسب اجازه اپل از تمامی تولیدکنندگان موسیقی برای ارائه این سرویس است موردی که در دیگر نمونههای مشابه همچون گوگل یا آمازون صورت نپذیرفته است و بدین ترتیب ممکن است موسیقی خاصی از آرشیو کاربران به سرویسهای گوگل یا آمازون آپلود شود اما پس از آن بدلیل مشکلات کپیرایت در برخی کشورها امکان دسترسی و دانلود آن برای همان کاربر فراهم نباشد.
از
جمله تفاوتهای مهم و اصلی سرویس
iCloud شرکت اپل در قیاس با نمونههای دیگر همچون گوگل
یا مایکروسافت تفاوت دیدگاههای سازندگان این سرویسها با یکدیگر است جائیکه
Cloud برای اپل تنها به معنای فراهم کردن محتوائی همچون فیلم،
کتاب یا موسیقی بوده و برای اغلب کاربران اپل نیز تنها برای سینک اطلاعات مابین
دستگاههای اپلی (همچون iPad با
iMac) بدون نیاز به اتصال مستقیم آنها با سیم به کار میرود
اما دنیای رقبای اصلی اپل مثل گوگل یا مایکروسافت در رویکرد به مسئلهای به نام
Cloud تا حدود زیادی با اپل تفاوت دارد جائیکه به اشتراکگذاری
مطالب، تولید و ویرایش محتوا و دسترسی همزمان چندین کاربر به یک عنوان خاص از جمله
برتریهای اصلی و تفاوتهای مهم این سرویسها با iCloud را تشکیل میدهند. از این رو کاربران نیازمند به اینگونه
سرویسها مطمئنا نیازهای خود را در قالب سرویس iCloud برآورده ندیده و به ناچار جذب نمونههای مشابه دیگر از گوگل یا
مایکروسافت خواهند شد امری که جز ضرر چیزی برای اپل به همراه نخواهد داشت از جمله
نمونههای عینی در این مورد باید به حضور بیش از 2 میلیون حساب
Hotmail در دستگاههای دارای سیستمعامل
iOS اشاره کرد که هر روز نیز بیش از گذشته به تعداد این کاربران
افزوده میشود. اما شاید بزرگترین مشکل شرکت اپل در تامین نیازهای کاربران خود جدا
از مسئله نوع محتوا و سرویسهای این شرکت به انحصارگرائی این برند مرتبط باشد
زمانی استیو جابز در هنگام معرفی سرویس iCloud به این جمله
اشاره کرد که "تصور بسیاری از مردم از Cloud یک هارد درایو در آسمان است" این جمله با اینکه تا حدودی
در رابطه با نظر مردم در این زمینه درست است اما اینک سرویس iCloud اپل خود در نگاه اغلب کاربران به یک هارد درایو پر از فایلها
و برنامههای اپلی صرف بدل شده و در این میان جائی برای سرویسهای سایر شرکتها در
نظر گرفته نشده است. اپل باید به این نکته دقت کند که هیچ شرکتی نمیتواند به
تنهائی تمامی نیازهای کاربران خود را در تمامی سطوح را تامین نموده و تنها کلید
موفقیت یک برند در جذب هرچه بیشتر کاربران به همکاری مشترک آن با سایرین وابسته
است.
برفراز ابرها؛ مقایسه سرویس های Cloud قسمت اول گوگل
بر فراز ابرها؛ مقایسه سرویس های Cloud قسمت سوم مایکروسافت